Vaker
Zoals je gemerkt kunt hebben, schrijf ik tijdens deze Corona-tijd wat vaker een Ruimtewijzer. Ik denk, maar merk ook, dat mensen wel behoefte hebben aan wat extra opruim-inspiratie. Ook vind ik het leuk om ze wat vaker te schrijven en ze wat korter te houden, als dat lukt...;-)
Leuk??
Eerst nog even iets over de vorige Ruimtewijzer die over LEUK ging. Ik heb een paar erg leuke reacties gekregen, die ik jullie niet wil onthouden.
- Nicole schreef: "Heerlijk deze speelse maniertjes om op te ruimen. Ik houd ervan, Jalada."
- Bert mailde me dit:
Maar wat nu zo LEUK is dat ik ook onder mijn bureau ging kijken: eerst veel stof weghalen en toen kwam er opeens een oude USB harde schijf tevoorschijn. Ik was benieuwd wat daar nu opstond.
Ik begon direct te hopen dat daar al mijn lessen op zouden staan die ik de laatste tien jaar voor mijn pensioen als docent op een hogeschool had op bewaard.
Al mijn lesvoorbereidingen, Powerpoints enz. die ik al jaren kwijt was. Duizend uren eigen werk voor school die ik nooit meer kon inzien. Daar was ik erg teleurgesteld over. Ik had me er al wel een beetje bij neergelegd, zo van: ik ga er toch niets meer mee doen.
Maar wat was ik blij dat ik inderdaad al mijn werk weer terug had! Ik heb direct nog een back-up ervan gemaakt, omdat die harde schijf soms haperde, maar het lukte om alle bestanden (18 GB) over te zetten.
Wat is opruimen toch LEUK!!"
Dat waren mijn LEUKE berichtjes. Nu het onderwerp van deze Ruimtewijzer: "Moeilijk? Het kan ook makkelijk!"
Toch niet makkelijker
Laatst sprak ik iemand die al jaren moeite heeft om opgeruimd te raken. Hij had gedacht dat nu hij met pensioen was, het wel beter en makkelijker zou gaan. Helaas! Het probleem zit namelijk NIET in het gebrek aan tijd, maar in de opruimer zelf en die was nog hetzelfde als voor zijn pensioen!
Waar het om ging
Toen ik doorvroeg over wat hem precies tegen hield om er zelfs maar aan te beginnen, bleek het vooral te gaan over alle papieren van zijn werk die hij nog uit moest zoeken. Hij wist dat hij van sommige papieren erg moeilijk afscheid zou kunnen nemen. Hierdoor begon hij er steeds niet aan. Toch wilde hij dolgraag die ruimte vrij maken en die klus geklaard hebben.
Op zijn nek
Dit project bleef hem lastig vallen. Wie kent dat niet? Zo'n onafgemaakt project wat je op de achtergrond blijft storen. "Hé denk je eraan dat je ... nog moet doen?" Dat geeft stress, zelfs als je je dat niet realiseert. Ook al ga je andere dingen doen, leid je jezelf af, het onaffe project blijft als een hinderlijk aapje op je schouder je lastig vallen.
Dreigen
En soms zitten er zelfs meerdere apen op je nek....
Dodelijk vermoeiend. Het vreet energie en bederft je goede humeur. Je kunt je ook niet echt ontspannen, want zo gauw je dat wilt doen, beginnen die apen te klieren: "Hé, je kunt niet zomaar gaan zitten niksen! Denk je niet aan ons?" En dan beginnen ze te dreigen met wat er allemaal mis zal gaan als je ze niet aanpakt.
Hoe kom je hier nu uit?
Alles maar wegdoen, is geen optie, anders had je dat wel al gedaan. Kortom het is moeilijk! Hoe kom je hier nu wél uit? Uitstellen werkt niet, dat heb je ook al gemerkt. Daar krijg je die apen niet mee weg. Wat dan wel? Door het jezelf MAKKELIJK te maken! Ja duh!! Maar HOE DAN?
Hakken
Door het project in kleine stukjes te hakken. Daar heb ik geen stappen- maar een STAPJES-plan voor gemaakt!
Kijk wanneer je tijd hebt om aan dit project te beginnen. Plan vanaf wanneer je een half uur (max!) per dag vrij kunt maken voor dit project. Blok die tijd in je agenda bij ELKE DAG, ja ook op zaterdag en zondag!
- Kies een tijdstip wat voor jou handig is, liefst zo vroeg mogelijk op de dag, omdat er dan de meeste kans is dat het ook echt door zal gaan.
- Plan géén eindtijd wanneer het af zou moeten zijn! Vanaf die begindatum ga je echt elke dag hooguit een half uur aan dit project werken, net zo lang tot het echt af is.
2. Aan de slag
Als het eerste half uur is aangebroken, begin je met:
- het verzamelen van alles wat bij dit project hoort
- Daarna ga je GROF sorteren. Je gaat nog niet bezig met de inhoud van de papieren. Bijvoorbeeld:
- alles per werkgever gewoon bij elkaar zetten. Het kan ook
- op jaar gesorteerd worden, of
- op onderwerp: financiële papieren of informatieve papieren; klantinformatie of cursusmateriaal
3. Focussen
Nu pak je er één brok uit en alleen daar ga je mee verder. Welke brok kies je dan? Je kiest de MAKKELIJKSTE brok.
- Niet alle papieren zijn moeilijk. Sommige zijn makkelijk en die kun je vrolijk en zonder enig probleem weg doen. Dáár begin je mee
- Kom je twijfel-papieren tegen? Leg die bij elkaar en bewaar ze gewoon om er later (in een volgende opruimronde) over te beslissen!
- Handig voor het sorteren zijn L-mapjes. Van die doorzichtige plastic mapjes die aan twee kanten dicht zijn Net als de hoofdletter L en aan twee kanten open
- Gebruik vouwblaadjes als etiket (ja, die felgekleurde blaadjes voor kinderen) Je snijdt ze doormidden en zet het onderwerp er met een dikke, zwarte stift op. Géén gewone balpen gebruiken! Houd de tekst erop zo kort mogelijk:
- bijv. Philips 1975, of
- ING vergaderingen, of
- Nog Lezen, of
- Piet K. vragen
- bijv. Philips 1975, of
Als je alles hebt uitgezocht, komt het ook daadwerkelijk wegdoen. Je moet denk ik onderscheid maken tussen gewoon bij het oud papier of (laten) vernietigen. Dit laatste is noodzakelijk als het vertrouwelijke info betreft. Breng ook papieren naar een ander als ze daar horen, zodat ook alles echt afgerond is. Reserveer ergens een klein hoekje, plekje of doosje waar je nog wat papieren bewaart, die je (nu nog) niet weg wilt doen. Ga eventueel nog door met een volgende ronde als dat nog nodig of gewenst is.
5. Waarderen en genieten
Dan de laatste stap, die helaas vaak wordt overgeslagen. Dat is WAARDEREN van al het werk dat je gedaan hebt en GENIETEN van het resultaat, van de RUIMTE die ontstaan is. Vergeet de ruimte in je hoofd ook niet. De aap die verdwenen is en je niet meer komt opjagen. Bagatelliseer niet wat je gedaan hebt, maar waardeer het. Ook al is het met vallen en opstaan gebeurd. Dat hoort er namelijk gewoon bij!
Dan tot slot nog even....
De belangrijkste principes om het MAKKELIJK te maken zijn:
- Jezelf nooit dwingen tot beslissingen! Maak een mapje of doos: LATER BESLISSEN. Naarmate je langer bezig bent met dit project, zal het beslissen je steeds makkelijker af gaan. Vertrouw daarop. Met jezelf forceren om dingen weg te doen, creëer je WEERSTAND en dan wordt het naar en moeilijk
- Werk van GROF naar FIJN
- Werk van MAKKELIJK naar moeilijk
- Werk in echt KORTE periodes
- Gebruik een TIMER
- Werk wel consequent ELKE DAG aan je project, wat kan doordat je maar korte periodes bezig bent. Je 'apen' worden namelijk stil als je bezig bent. Alleen als je niets doet, gewoon (blijft) uitstellen, beginnen ze vervelend te doen en energie te vreten
- Houd FOCUS door je alleen met het gekozen onderdeel bezig te houden
Wil je persoonlijk advies?
Wil je dat ik jou speciaal advies geef wat helemaal op jouw situatie van toepassing is? Dat is heel verstandig, want door zo'n gesprek met mij kun je ineens wél weer verder en dat geeft een enorme opluchting! Zo fijn als je over je dode punt heen bent, je stagnatie verholpen is en je weer enthousiasme voelt om door te gaan!
Opruim-Actie-Gesprek
Vraag daarvoor een telefonisch Opruim Actie Gesprek aan. Dat kan met of zonder beeld erbij. Net wat jij het liefste wilt. Het heeft al heel veel mensen over hun dode punt heen geholpen. Klik hier voor alle informatie over dit gesprek! De kortingsperiode is helaas voorbij, maar het is echt zeer waardevol en bespaart je een hoop STRESS en zoals je weet, is stress heel erg slecht voor je immuunsysteem en krijgt Corona meer kans om je ziek te maken...
Geen geld? Mail!
Zijn de financiën echt een groot bezwaar, wat zeker kan juist in deze Corona-periode, stuur me dan gewoon en zonder schroom een mailtje, dan zal ik je tegemoet komen! Doe ook daar niet moeilijk over. Een mailtje sturen is MAKKELIJK en bespaart je een hoop stress (en geld) Doen hoor!
Als laatste
Mijn wens voor jou! Ik wens je OPNIEUW:
- veel GEZONDHEID en WEERSTAND zodat het virus jou niet te pakken krijgt
- veel LIEFDE voor jezelf, voor je geliefden en voor alle anderen
- veel STERKTE met alle moeilijke dingen in en buiten jezelf
- veel HUMOR om het licht, LEUK en positief te houden
- veel CREATIVITEIT om ook in deze moeilijke situatie er toch iets goed van te maken
- veel RUIMTE voor álles wat je ervaart en voor je woonsituatie
PS. Je kunt nog steeds vragen of tips insturen. Mail me op [email protected].
PPS. Misschien kan ik niet, of niet snel, antwoorden op je mail, maar ik lees ze écht allemaal!