Nog even langer
Veel enthousiasme over de kortingsaanbieding voor een inspirerend Opruim-Actie-Gesprek met mij! Ik heb ook al een aantal van deze gesprekken gehouden. Daarom, én omdat die gesprekken zo leuk en effectief zijn, heb ik besloten deze aanbieding nog wat te verlengen. Wil jij ook nog? Voor maar €15,-? Meld je dan snel aan.
Zo lang de kortingscode werkt, heb ik nog plek voor je deze maand!
Bedolven onder de foto's??
Een van de vragen die mij via de mail gesteld werden na de eerste Corona-Ruimtewijzer ging over foto's. Degene die dit vroeg zat zich af te vragen hoe ze die het beste kon sorteren Een logische vraag, want de hoeveelheid foto's die je zeer waarschijnlijk verzameld hebt in de loop der jaren kan gigantisch zijn. En heel veel mensen zijn er nooit aan toe gekomen om ze netjes in albums te plakken.
Hoe begin je?
Laat ik beginnen met een algemeen opruimprincipe voor als je veel hebt op te ruimen. Werk van grof naar fijn! Wat bedoel ik daarmee? Ik bedoel dat je eerst een grove sortering maakt en daar pas verder verfijnd en tot slot pas in de details gaat.
Zo dus niet!
Ga wat betreft foto's NIET beginnen met mapje voor mapje alles te bekijken en te beslissen wat je wilt houden. Dan gaat het enorm lang duren en er is een grote kans dat je de weg kwijt raakt, ontmoedigd wordt en er snel de brui aan geeft.
Zo wel!
Begin met eerst te kijken of er echt alleen foto's in die dozen zitten. Grote kans dat er ook andere papieren of spullen bij zitten. De eerste stap is dus: zorgen dat je echt alleen foto's verzamelt. De andere spullen of papieren leg je elders, zonder die ook te gaan opruimen. Je focus is alleen foto's.
Hoe ga je kiezen?
Dan kun je beginnen met sorteren. Daarvoor moet je eerst een keuze maken hóe je wilt sorteren. Wil je dat CHRONOLOGISCH doen? Dat wil zeggen op jaartal en datum, of wil je dat op ONDERWERP doen: verjaardagen bij elkaar, vakanties bij elkaar. Je kunt ook sorteren op PERSOON, dus alle foto's van Jan bij elkaar en alles van Marie bij elkaar.
Nadelen
Het lastige is bij keuze 2, dat je toch niet uit komt onder de chronologie en met keuze 3 is het onhandig dat je niet heel consequent kunt zijn, omdat op veel foto's vaak meerdere mensen staan.
Voorkeurs-methode
Ik denk daarom dat het 't slimste is ze gewoon chronologisch te sorteren. Daarbinnen kun je nog steeds onderwerpen aangeven en dan loop je ook niet vast met meerdere personen op één foto.
Voorbereiden
Voor het sorteren is het handig om wat lege dozen, post-it plakbriefjes en een dikke zwarte stift te verzamelen. Je zou bijvoorbeeld lege schoenendozen kunnen gebruiken. Daarop plak je dan zo'n post-it stickerblaadje met daarop het jaartal geschreven met blokletters met een dikke zwarte stift. Dat doe je omdat het dan snel en goed zichtbaar is. Echt niet gewoon met balpen, want dat is niet duidelijk genoeg om snel te kunnen sorteren.
Na het chronologisch sorteren
Heb je alles op jaartal gesorteerd, dan ga je verder verfijnen. Je past per jaar de volgorde aan. De foto's van januari vooraan die van december achteraan.
Onderwerp erop
Dan is de volgende stap per mapje het onderwerp noteren. Bijvoorbeeld "verjaardag Pieter, jan. 90". Heb je geen mapjes, gebruik dan enveloppen en schrijf daar het onderwerp op. Ook weer groot met een dikke zwarte stift. Zo ga je alle jaren door.
Vraagteken-foto's
Maak ook een doos met alle losse foto's waarvan je niet weet van wanneer ze zijn. Die kun je dan later uitzoeken. Vaak kun je aan de hand van details, zoals bepaalde kleding wel zien uit welk jaar ze zijn. Soms handig om hulp te vragen van je huisgenoten, als je die hebt. Twee weten meer dan een.
Pasfoto's
Soms zoek je je suf naar (oude) pasfoto's. Je kunt ook daarom een apart mapje maken met pasfoto's. Handig om die bij elkaar te hebben en niet verdwaald tussen de gewone foto's.
Verzamelen in dozen
Je kunt alle schoenendozen per jaartal nu in één grote doos doen. Gebruik liever geen verhuisdozen, want die zijn te groot en worden te zwaar als je die vol doet. Daarvoor zijn boekendozen handiger. Gebruik hiervoor ook weer post-it plakbriefjes om buiten op de dozen te plakken met daarop welke jaartallen erin zitten.
De basis is gelegd: relax!
Je kunt dan, na dit grof sorteren, nu ook alle tijd nemen om verder te gaan om er nu een structuur ontstaan is en je in principe je foto's al terug kunt vinden aan de hand van het jaartal.
En wegdoen dan?
Je ziet dat ik nog niets gezegd heb over wegdoen van foto's. Dat is ook bewust. Dat is een stap die pas veel later aan de orde komt.
Alles vindbaar
Nu heb je dus nog steeds dozen vol foto's, maar nu kun je wel al weer foto's terug vinden. Als je dan een bepaalde gebeurtenis zoekt, zoals het afstuderen van een kind, dan weet je, of kun je navragen in welk jaar dat was en dan hoef je alleen maar daar te kijken.
Stap voor stap verder
Daarna, als alles dus grof gesorteerd is, ga je stuk voor stuk alle mapjes door en dan pas beslis je of er foto's zijn die weg kunnen. Een criterium voor de beslissing weg of houden is, of je het een leuke herinnering vindt, of de foto duidelijk is of uniek en dus de moeite van het bewaren waard. Waar wegdoen? Bij het restafval! Niet bij oud papier. Misschien eerst even versnipperen?
Foto's van anderen
Staan er anderen op foto's die je weg wilt doen, doe ze dan in een aparte envelop en vraag aan die persoon of hij of zij ze wil, of dat ze weg mogen. Dat geldt alleen voor mensen waar je nog contact mee hebt. Niet voor mensen die je ooit op vakantie ontmoet hebt en waar je nu geen contact meer mee hebt. Anders ben je wel erg lang bezig! Maar in deze beslissingen moet je zelf een keuze maken.
Echt leuke foto's en negatieven
Kom je foto's tegen die je écht heel erg leuk vindt, dan kun je daar een foto van maken en die digitaal bewaren op je computer. Negatieven hoef je naar mijn idee niet te bewaren, omdat je tegenwoordig heel goed een foto van een foto kunt maken. ik heb nog wel veel negatieven, maar ga die zeer waarschijnlijk toch ook weg doen. Altijd lastig wegdoen, omdat ze vroeger echt heel belangrijk waren die negatieven!
Waarschuwing
Let op! Ga niet alles wat ik hier beschrijf achter elkaar doen! Ook hier geldt het principe van KaiZen: kleine stapjes voor grote resultaten. Als je te lang achter elkaar bezig gaat, word je het zat, krijg je er tegenzin in en de kans dat je het bijltje erbij neergooit is dan groot.
Bezig zijn en genieten
Bedenk dat al die foto's er ook niet in een paar dagen gekomen zijn. Dus neem je tijd en geniet ook van het proces, van het bezig zijn. Zoals ik ook al vaker gezegd heb: het leven begint niet ná het opruimen. Opruimen ook leven en als je daarvan ook kunt genieten is dat pure winst. Het gaat niet om klaar komen, het gaat om bewust en met aandacht (bezig) te ZIJN.
Timer gebruiken is erg belangrijk
Gebruik een timer en plan de tijd die je per dag aan de foto's wilt besteden. Foto's opruimen is zeker belangrijk, maar rust nemen, eten koken en veel andere dingen zijn dat ook. Verdeel je tijd in kleinere brokken en houd je er aan. Daarvoor is een timer echt onmisbaar en super handig.
Opruim-flow
Zorg wel dat je er consequent ELKE dag mee bezig gaat, al is het maar een kwartiertje! Zo zorg je dat je de flow erin houdt! Leer ook te stoppen, juist als je net lekker bezig bent, maar je geplande tijd om is. Dan heb je de volgende keer weer extra veel zin om verder te gaan. Als je pas stopt als je het zat bent, ben je echt te lang doorgegaan.
Kies een goede plek
Prettig om een plek te hebben waar je de spullen kunt laten liggen en je er daar later aan verder kunt. Dus liever niet de eettafel, die je dan weer leeg moet maken voor het avondeten, tenzij je klein woont en het niet anders kan, maar anders kies dan een betere plek.
Jezelf verzorgen
Vergeet ook niet om voldoende water te drinken. Zeker bij zo'n meestal best stoffig karwei als foto's uitzoeken. Zorg ook dat er iets gezonds klaar ligt voor als je trek krijgt, zodat je niet naar de zoetigheid of andere ongezonde dingen hoeft te grijpen. Zet bijv wat cherry tomaatjes, een lekker stukje worst, kaas of wat plakjes komkommer met pindakaas klaar. Bedenk zelf je eigen lekkere gezonde hapjes, voordat je aan het opruimen begint. Dat nodigt ook uit om aan het opruimen te beginnen.
Kun je zo verder?
Ik denk dat je hier voorlopig genoeg aan hebt. Kom je nog problemen tegen, of heb je vragen? Zet die dan onder deze Ruimtewijzer die ik ook op internet zet. Dan beantwoord ik je vraag daar, zodat anderen er ook iets aan hebben.
Veel succes met het uitzoeken en ordenen van je foto's!
Dan tot slot nog een kleine, iets gewijzigde HERHALING uit de vorige Ruimtewijzer, omdat deze dingen nog steeds zinvol en beschikbaar zijn.
Meer INSPIRATIE nodig? Een luisterend oor?
Omdat ik nu niet naar klanten toe kan gaan om ze thuis te helpen, heb ik wat meer tijd om jou telefonisch te inspireren. Daarom heb ik mijn Opruim Actiegesprek, wat normaal €47,00 kost, nu verlaagd naar maar €15,- Heb je behoefte aan een inspirerend gesprek, waarin ik aandachtig naar je luister en je kan activeren, laat het me weten en meld je aan.
Voor tien personen
Ik heb niet onbeperkte tijd, omdat ik hier thuis ook aan het opruimen ben, zoals ik al meldde in eerdere Ruimtewijzers. Dus heb ik ruimte gemaakt voor nog eens 10 Opruim-Actie- gesprekken extra tot en met eind april. De volgorde van aanmelden is bepalend. Hier meer info of direct aanmelden.
Anders?
Heb je behoefte aan een andere (niet fysieke) vorm van begeleiding? Laat het me weten, dan kunnen we samen kijken wat er mogelijk is.
Als laatste
Mijn wens voor jou! Ik wens je opnieuw:
- veel GEZONDHEID en WEERSTAND zodat het virus jou niet te pakken krijgt
- veel LIEFDE voor jezelf, voor je geliefden en voor alle anderen
- veel STERKTE met alle moeilijke dingen in en buiten jezelf
- veel HUMOR om het licht en positief te houden
- veel CREATIVITEIT om ook in deze moeilijke situatie er toch iets goed van te maken
- veel RUIMTE voor álles wat je ervaart en voor je woonsituatie
PS. Je kunt nog steeds vragen of tips insturen. Mail me op [email protected]. Liever geen reply op deze Ruimtewijzer!
PPS. Misschien kan ik niet, of niet snel, antwoorden op je mail, maar ik lees ze écht allemaal!